Інклюзивна освіта-індивідуальний підхід до кожної дитини
Актуальність проблеми інклюзивної освіти пов’язана, насамперед, з тим, що число дітей, які потребують корекційного супроводу, неухильно росте. Щоб зробити навчання дітей з особливими освітніми потребами максимально доступним впроваджено інклюзивне навчання, де діти з особливими освітніми потребами мають змогу відвідувати шкільні та дошкільні заклади.
У Бершадському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 функціонує ресурсна кімната – це спеціально обладнаний освітній простір, спрямований на гармонійний емоційний, психічний та фізичний розвиток дитини, групи дітей з особливими освітніми потребами: з інтелектуальними порушеннями, затримкою психічного розвитку, порушенням зору, слуху та мовлення, порушенням функції опорно-рухового апарату, розладом спектру аутизму тощо.
Існує потреба у побудові пандусу: подано клопотання голові Бершадської територіальної громади, але дітей, які відносяться до маломобільних груп населення, у школі на даний час немає.
Спеціально організований освітній простір дає змогу кожній дитині реалізувати своє право на освіту, максимально розкрити освітній і особистісний потенціал та подолати бар’єри соціалізації.
Навчання у ресурсній кімнаті 6-ти учнів Бершадського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 базується на індивідуальних потребах кожного учня, має на меті залучення або перехід дитини до звичайного класу, спрямоване на усунення факторів, що перешкоджають навчанню у звичайному класі.
Облаштування ресурсної кімнати здійснено згідно наказу Міністерства освіти і науки України № 414 від 23.04.2018 р.
Організація простору в ресурсній кімнаті розділено на зони: навчально-пізнавальна та побутово-практична.
Простір побутово-практичної зони обладнаний умивальником, засобами особистої гігієни, що допомагає дітям здобути і засвоїти навички самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватися та інтегруватися у суспільство.
До навчально-пізнавальної зони відноситься:
- робоче місце вчителя,
- індивідуальні місця для навчання (парти),
- місце для групових та індивідуальних занять,
- сенсорний куток,
- ігрова зона.
Робоче місце асистента вчителя обладнане комп’ютером, принтером, планшетами, ламінатором, меблями, допоміжними засобами та матеріалами.
Індивідуальні місця учнів – навчальні парти, стільці, які регулюються за висотою, індивідуальною для кожного учня, що запобігають негативному впливу на опорно-руховий апарат дитини.
Місце для групових та індивідуальних занять обладнано меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання і спеціальними тренажерами, а також столом і стільцями для групової роботи.
Сенсорний куток в ресурсній кімнаті створено з метою релаксації і для проведення корекційної роботи логопеда, психолога, що допомагає створити позитивну психологічну і емоційну атмосферу. Використання піскотерапії, обладнання для мозочкової стимуляції, обладнання для сенсорної стимуляції дозволяє зняти психоемоційне напруження, розвивати та вдосконалювати сенсорні, вестибулярні і рухові можливості дітей.
Ігрова зона – це місце для творчості та ігор. Куток наповнений наборами для творчості, фарбами, розмальовками, наборами для ліплення, все це слугує чудовим інструментом для розвитку творчого потенціалу, фантазії, уяви, а також розвантаженню нервової системи дитини.
Ігри у молодшому шкільному віці відіграють важливу роль в формування і розвитку дитини. Обрані іграшки відповідають декільком основним критеріям: безпечність, вікова відповідність, активність.
Підбір дидактичних та розвиваючих іграшок для ресурсної кімнати здійснювався з урахуванням індивідуальних та особливих освітніх потреб учнів.
Настільні ігри, конструктори, головоломки, мозаїки, шнурівки і соціально-комунікативні іграшки сприяють розвитку дрібної та крупної моторики, координації рухів, логічного мислення, пам’яті, уважності і інтелектуальних можливостей учнів. Адже здобування нових знань, освоєння нових навичок, формування правильних еталонів найкраще засвоюється дітьми в ігровій формі.
В ігровій зоні ресурсної кімнати панує невимушена, творча, пізнавально-розважальна атмосфера, в такому середовищі найоптимальніше встановлюються та налагоджуються зв’язки педагога, асистента вчителя з учнями і дітей між собою. Ігрова діяльність спонукає дітей до комунікації, вчить їх грати в команді, що безумовно має значний вплив на загальний, психічний і емоційний стан учнів, допомагає оволодіти та засвоїти навички спілкування і поведінки в суспільстві.
Спеціалісти, що працюють у ресурсній кімнаті, завжди знаходять індивідуальний підхід до кожної дитини, тим самим пришвидшуючи її розвиток.
Методичні рекомендації для закладів загальної середньої освіти щодо визначення освітніх труднощів у здобувачів освіти з особливими потребами.
https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/Metodychni-rekomendatsiyi-dlya-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity-shhodo-vyznachennya-osvitnih-trudnoshhiv-i-rivnya-pidtrymky-v-osvitnomu-protsesi-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity.pdf