ДПА 2019

Яким буде ДПА-2019?


Існує думка, що ДПА в 2019 році доведеться здавати так само, як і ЗНО: в централізованому порядку, затвердженими на рівні Міносвіти України завданнями і квитками. В результаті школяр отримає сертифікат, на підставі якого можна потрапити в профільний клас коледжу або гімназії. 
Також ходять чутки, що без сертифіката загальноукраїнського ДПА з високими відмітками можна буде продовжити навчання в школі з добрим педагогічним складом – нібито учням з низькими балами запропонують вчитися в непрестижних закладах. Поспішаємо порадувати дев'ятикласників і їх батьків – такі нововведення, звичайно, можуть втілитися в життя, але вже точно не в 2019 році. Нові освітні норми стануть можливими лише тоді, коли в дев'ятий клас перейдуть діти, тільки недавно надійшли в школу. 
Їм доведеться здавати іспити після кожної освітньої сходинки абсолютно по-новому – перехід на другу (5-й клас) і третю (10-й клас) шкільну освітню ступінь буде передувати ЗНО, що відкриває двері в престижні профільні школи. Вже в 10-11-х класах учні почнуть проходити спецпредмети, щоб потім приділяти загальноосвітніх дисциплін як можна менше уваги, зосередившись у Вузі на специалитете. У 2019 році готуватися до ДПА можна, орієнтуючись на такий регламент: 
 

  • атестація після дев'ятого класу проходить на базі навчального закладу, в якому навчаються школярі – їхати в централізовані пункти і писати іспит у незнайомих стінах з комісією не доведеться;
  • ДПА проводитиметься в письмовому вигляді відповідно до вимог, сформульованих Міністерством освіти і науки України. Дане відомство регламентує загальний підхід, формат, освітній стандарт і програму. Що стосується наповнення квитків, шкільна комісія розробляє їх самостійно;
  • період екзаменації і конкретні дати для кожного предмета визначає педрада і керівництво школи. Цю інформацію повинні довести до відома учнів до 05.04.2019;
  • на экзаменацию у вигляді обов'язкового ДПА виносяться українська мова та математика;
  • ще один предмет учні повинні здавати за власним вибором – це може бути українська література, зарубіжна література, іспит з англійської, французької, німецької або іспанської мови, історія України та всесвітня історія, правознавство, географія, атестація з біології, інформатики, хімії або фізики;
  • у навчальному закладі, в якому викладаються мова та література представників національних меншин, вони також можуть бути винесені в якості третьої вибіркового іспиту ДПА;
  • оцінка за ДПА впливає на підсумкову оцінку в атестаті школяра – при заповненні документа про середню шкільну освіту вчителя дивляться на річні оцінки та ДПА, так що в якості вибіркового предмета можна взяти той, який потребує виправлення.
  •  

Не лінуйтеся при підготовці до ДПА, і зможете виправити річні оцінки 

Кого звільнять від іспитів після 9 класу?


Регламент цієї форми атестації припускає, що деякі категорії учнів можуть отримати від неї звільнення. Отже, ДПА не зобов'язані здавати: 
 

  • школярі, які навчаються та проходять лікування в інтернаті, санаторії, профілакторії, реабілітаційному центрі або класі з інклюзивним ухилом. До цієї групи відносяться учні з серйозними порушеннями мови, слуху, зору, з проблемами психічного розвитку або порушеннями функцій руху. Підтвердити статус інваліда слід довідкою з висновками медичної комісії;
  • школярки, які перебувають у відпустці соціального типу (тобто допологову відпустку, а потім відпустку по пологах і догляду за малюком). Підтверджуючим документом є заява від учениці (або її батьків, якщо неповнолітня дівчинка), а також довідка з жіночої консультації;
  • випускники, які беруть участь у змаганнях, змаганнях, зборах, виставках і творчих конкурсах міжнародного рівня. В учня має бути запрошення, в якому прописані ключові дати;
  • учні приймають участь в олімпіаді або науковому конкурсі, який проводиться на міжнародному рівні. Школяр, який задіяний у такому заході, отримує звільнення від атестації олімпіадного предмету;
  • діти, постраждалі від форс-мажорних обставин. Якщо на території було оголошено надзвичайний стан або сталося стихійне лихо, екзаменування скасовується;
  • школярі, які беруть участь у третьому етапі Всеукраїнської Малої академії наук (звільнення від ДПА стосується лише предмета, представленого на конкурсі);
  • випускники з сертифікатом з іноземної мови, виданими відповідно до міжнародних правил. У звичайній школі для звільнення від ДПА з іноземної мови досить сертифіката рівня В1 а школярі, які вивчають мову поглиблено, повинні показати сертифікат рівня В2.
  •  

Зміст квитків та організація іспиту


Тепер дамо коротку характеристику ДПА з тих предметів, які входять в обов'язкову і вибіркову частину атестації в 2019 році. 

ДПА з української мови

Українська мова — один з двох обов'язкових предметів при здачі ДПА 
Іспит з української мови належить здавати кожному школяреві на території України, який не має офіційного звільнення від атестації. ДПА з української мови проходить у письмовій формі – це диктант, який дозволить комісії перевірити, чи може школяр дотримуватися правил орфографії, пунктуації та граматики, а також оформляти роботу згідно критеріям. Давайте докладніше розглянемо регламент даного мовного ДПА: 
 

  • на диктант і самоперевірку відводиться 1 година;
  • для проведення диктанту вибирається текст з 160-170 слів;
  • перед початком диктанту вчитель зачитує текст цілком і пояснює його зміст та особливості правопис складних слів, а також лексичні моменти, які можуть бути незнайомі учням;
  • диктант проводиться з додержанням усіх правил диктування – кожне нове речення читається повністю, потім повторюється з виділенням частин, а в кінці — ще раз зачитується цілком;
  • вчитель зобов'язаний повідомити учням, коли пропозиція йде з нового абзацу;
  • після закінчення диктанту текст ще раз зачитують в повному обсязі, щоб учні могли перевірити себе і виправити можливі помилки.
  • Бали за ДПА виставляються наступним чином: 
  • орфографічні та пунктуаційні помилки мають однакову вагу;
  • якщо помилка була допущена декілька разів в одному і тому ж слові, бали віднімаються також, як за одну помилку;
  • якщо учень допускає однотипні помилки в різних словах, то бали віднімаються за кожну з них;
  • якщо учень помилився в написанні слова або знака пунктуації за правилами, що не входять до програми 9-го класу, то помилка не враховується;
  • помилки диктанту слід розрізняти грубі і негрубі (до останніх відносяться правила написання слів-винятків, заміна розділових знаків тощо);
  • помарки і виправлення не вважаються помилками, якщо їх не більше 5 штук; 6 і більше правок означають, що робота отримає на один бал менше.
  • Відсутність помилок і виправлень дозволить школяреві отримати 12 балів, наявність однієї негрубої помилки – 11 балів, однієї грубої помилки – 10 балів, за однією грубою і негрубої помилки – 9 балів, не більше трьох помилок – 8 балів, не більше чотирьох – 7 п'ять-шість помилок – 6 від семи до восьми – 5 дев'ять-десять помилок – 4 одинадцять-дванадцять – 3 тринадцять-чотирнадцять – 2 від п'ятнадцяти помилок і більше – 1 бал. Задовільну оцінку (і право вчитися далі) отримують школярі, які допустили не більше 10 помилок. 

    ДПА з української літератури

    Регламент проведення ДПА виглядає наступним чином: 

  • дев'ятикласники можуть працювати з тестами протягом півтора годин;
  • при розподілі квитків вчителі повинні перевірити, щоб поруч не сиділи хлопці з одним і тим же варіантом роботи;
  • кожен білет містить 25 тестів і завдань затвердженої форми. Так, номери 1-16 – це тести з однією відповіддю, 17-20 – тести відкритої форми, в яких потрібно вписати слово або пропозицію, 17-20 – завдання з двома колонками понять, характеристик або тез, які потрібно зв'язати між собою. Номер 25 – це завдання-твір, що припускає, що учень дасть аргументовану відповідь на поставлене питання, написавши від 100 до 200 слів за заданою темою. При написанні твору слід оформити введення в проблему, описати авторську позицію, викласти свою думку і навести аргументи на його користь.
  •  

ДПА з іноземної мови


ДПА з англійської, французької, німецької або іспанської мови здається письмово і дозволяє комісії комплексно оцінити рівень оволодіння мовою. Основні вимоги до проведення атестації виглядають так: 
учні звичайних шкіл працюють з квитками, складність яких відповідає рівню А2+». Спецшколи оцінюють знання учнів за квитками, що відповідає рівню «В1»;

  • квитки складаються з 3-х частин і перевіряють всі види мовних умінь;
  • частина перша — читання. Учням будуть запропоновані публіцистичні тексти, особисті або офіційні листи, оголошення, рекламні повідомлення, розклади транспорту або уроків, меню, рецепти, програми телепередач і замітки в газетах. Глибину розуміння прочитаного перевірять за допомогою тестів, підбору логічних відповідностей, відповідей на поставлені питання або запису слів у вірному порядку;
  • частина друга — мовні навички. Учневі потрібно попрацювати з описом побутових ситуацій, а потім відповісти на тести (вставити відповідне за змістом слово, показавши свої лексичні, граматичні та семантичні навички);
  • частина третя — лист. Основна мета цього блоку полягає у перевірці письмових навичок. Дев'ятикласники повинні написати текст, використовуючи підказки (оголошення, листи, повідомлення, рекламні повідомлення, малюнки, табличну та схематичну інформацію).
  •  

ДПА з математики

Даний ДПА передбачає різні квитки для звичайних і спец-класів 
ДПА з математики зобов'язані складати всі учні, тому до його проведення висуваються досить жорсткі вимоги: 
 

  • тривалість іспиту становить 2 години і 15 хвилин для школярів, які навчаються в звичайних класах, і 3 години – для хлопців, які освоювали програму в математичній школі або профільному класі;
  • завдань з алгебри в квитку має бути в 2 рази більше, ніж з геометрії;
  • завдання охоплюють шкільну програму з 5 по 9 клас;
  • квитки складаються з декількох частин. Так, для звичайних шкіл у квитку виділені три частини – 10-12 завдань мають форму простого тесту з однією вірною відповіддю, 4-6 завдань є відкритими тестами, для яких потрібно знайти і вписати правильну відповідь, 3-4 завдання – це завдання з алгебри і геометрії, в яких потрібно покроково розписати весь процес рішення. Для спецклассов і шкіл розробляються квитки, доповнена ще однією частиною — Міносвіти України рекомендує педсоставу включати четверту частину з 3-ма завданнями поглибленого курсу математики.
  • ДПА з зарубіжної літератури
  •  


Даний ДПА охоплює всі основні художні твори іноземних авторів, які були пройдені учнями у 8 та 9 класах середньої школи. Головні тези, що характеризують цю атестацію, виглядають так: 
учень має право працювати з квитком на протязі півтора годин;

  • при виконанні завдань школяр повинен показати, що він здатний проводити аналіз художнього тексту, інтерпретувати, пояснювати сюжет, класифікувати літературу за жанрами та пологах, виділяти ідею твору, описувати його стиль і відтворювати художній зміст;
  • у квитках з зарубежке міститься 24 завдання з різними умовами. Так, номери 1-19 – прості тести з однією правильною відповіддю, які найчастіше стосуються біографії літераторів, основних літературних епох, теорії літератури, а також знакових художніх творів і героїв. У завданні №20 потрібно поставити запропоновані елементи в правильному порядку №21-23 — створити взаємозв'язку між колонками, а у №24 — написати твір-роздум на задану тему. При написанні твору школяр повинен призводити обґрунтовані аргументи, глибоко аналізувати текст, демонструвати багату лексику і правильно застосовувати поняття та терміни. Твір має бути написаний літературною мовою, мати чітку структуру у вигляді вступу, основної частини і висновків, бути переконливим і образним. За нього можна отримати цілих 3 бали, так що варто заздалегідь відточити навички написання творів. Помилки в завданні №24 не враховуються, але якщо їх дуже багато, вчитель може зняти за це півбала.
  • ДПА з правознавства
  •  


Письмовий тест покаже, наскільки глибоко школярі засвоїли правові знання, вміють вони застосовувати юридичну логіку, а також можуть орієнтуватися в явищах і процесах, що виникають у правовому полі України. Фахівці з Міністерства освіти та науки рекомендують вчителям-предметникам складати завдання так, щоб з ними можна було впоратися за півтори години, вони були різноманітними і мали наступну форму: 
 

  • тестову (з вибором однієї або кількох відповідей). Ці завдання перевіряють знання категоріального апарату, правових явищ, хронологічних і логічних етапів у розвитку правової сфери України;
  • завдань на співвідношення та взаємозв'язку – в таких завданнях потрібно встановити зв'язку між термінами та визначеннями, назвами явищ (процесів) та описів до них;
  • завдань на визначення термінів і підкріпленням свого вибору – учні повинні вказати, який юридичний термін мається на увазі, а потім привести до нього приклад на підставі реальних нормативно-правових документів;
  • завдань на знаходження відмінностей – школярі повинні провести порівняння явищ і процесів у галузі права;
  • завдань на створення логічних ланцюгів;
  • завдань, в яких потрібно шукати помилки в текстах;
  • аналітичні завдання, в яких потрібно прочитати уривок правового документа, зрозуміти, які правовідносини їм встановлені, а потім відповісти на питання;
  • аналітичні завдання з питаннями, відповіді на які лежать у різних галузях сучасного права.
  •  

ДПА з історії України та всесвітньої історії

 

ДПА перевірить, орієнтуються чи дев'ятикласники в історії рідної країни 
Даний ДПА оцінить, наскільки добре дев'ятикласник запам'ятав терміни, визначення, факти, події, дати, відомості з біографії і хронологічні послідовності, викладені у курсі шкільної історії. Звичайно, просто запам'ятати всю цю інформацію мало — потрібно буде показати, що ви розумієте причинно-наслідкові взаємозв'язки між різними подіями з історії світу та України, усвідомлюєте їх наслідки і підґрунтя, а також вмієте працювати з картами, схематичними та фотографічними джерелами даних. 

Міністерство освіти рекомендує робити квитки, у яких міститься 22 завдання. У номерах із 1 по 16 повинні бути прості тести з однією правильною відповіддю. 17-18 – завдання на вибір логічних відповідностей, завдання 19 і 20 потрібно скласти хронологічну послідовність, а в номерах 21 і 22 учень зіткнеться з тестами, які передбачають кілька правильних відповідей. 

ДПА з географії


Підсумковий іспит з цього предмету є комплексним — дев'ятикласники мають не тільки показати знання теорії, але і продемонструвати практичні навички, попрацювавши з картами, схемами, графіками і таблицями, а також вирішивши географічні задачі. Для учнів з спец-класів на іспит відводиться дві години, а школярі із звичайних навчальних закладів будуть працювати з квитком півтори години. Для непрофільних класів фахівці з освітнього відомства радять включати в квиток 15 завдань такого характеру: 
 

  • прості тести з вибором однієї правильної відповіді, що перевіряють знання понятійного апарату і вміння працювати з джерелами географічних відомостей (10 завдань);
  • завдання з встановленням взаємозв'язків між термінами і процесами або явищами (3 завдання);
  • тести з множинним вибором вірних відповідей (2 завдання);
  • завдання зі схемами, малюнками, таблицями та діаграмами, в якій потрібно розрахувати задану величину (1 завдання);
  • завдання, що передбачає відповідь на поставлене запитання, порівняння типових характеристик, виявлення позитивних і негативних особливостей географічного положення, економічних особливостей і природних умов (2 завдання);
  • завдання з математичними розрахунками на отримання географічних одиниць (2 завдання);
  • заповнення контурної карти або для створення легенди карти ( завдання).
  •  

  • Для спецклассов в квиток водять ще два завдання – одну розрахункову задачу і одне завдання з творчої складової. 

    ДПА з біології

    ДПА з даного предмету включає теми, які були пройдені школярами в програмі 7-9 класу. Відповідно, квитки охоплюють біологічну будову і поведінку людини (Міносвіти радить виділяти під ці питання 70% обсягу квитка), а також теми, що стосуються грибів і лишайників, рослинного і тваринного світу, бактерій та інших організмів (такі питання становлять ще 30% від обсягу квитка). Успішна здача іспиту залежить від того, наскільки школяр добре освоїв наступні теми: 

  •  

  • роль біології у реальному світі (учень повинен не просто знати визначення, але і застосовувати отримані знання на практиці);
  • методики, за допомогою яких проводиться вивчення організмів та об'єктів у біології;
  • основні класифікаційні ознаки організмів;
  • способи практичного використання для забезпечення життєдіяльності людини рослин і тварин, грибів та бактерій;
  • взаємодії різних видів між собою;
  • особливості будови клітинного матеріалу і організмів в цілому;
  • профілактика, попередження захворювань і надання першої медичної допомоги в побутових ситуаціях.
  •  

  • Складність квитка забезпечується різноманітністю не тільки часом, але і форм завдань: 
  •  

  • 75% завдань — відкриті та закриті тести. Тут все просто — потрібно вибрати одну або декілька вірних літер у переліку відповідей, встановити відповідності або вписати терміни;
  • 25% завдань припускають роботу з великими масивами статистичного матеріалу у вигляді діаграм, графіків і таблиць. Підсумком має стати виявлення причинно-наслідкових зв'язків, узагальнення висновків і аргументація на користь своєї точки зору.
  •  

ДПА з хімії

Даний ДПА охопить шкільний курс хімії з сьомого по дев'ятий класи 
Об'ємний ДПА, в якому представники Міносвіти та науки рекомендують дотримуватися таку структуру: 
 

  • теми з програми 7-го класу (понятійний апарат хімії, властивості простих речовин, металів і неметалів) — 15% завдань у квитку;
  • теми з шкільного курсу хімії за 8-й клас (підходи до кількісного виміру речовин, проведення хімічних розрахунків з використанням основних формул, класифікація неорганічних сполук, властивості періодичної системи, будова атома і речовини, хімічні зв'язки) – 45% завдань;
  • теми з програми за 9-й клас (розділи, присвячені розчинів, реакцій і сполук органічної хімії) – 40% завдань.
  • Варіативність атестаційного контролю забезпечить різноманітність завдань – учні будуть мати справу з тестами, відтворювати зв'язку між неорганічними сполуками, записувати реакції електронного балансу, іонного обміну та окисно-відновного характеру. При роботі з квитком дозволено використовувати калькулятор, таблицю Менделєєва, ряд активності металів, таблиці з інформацією про розчинність кислот, солей, основ і гідроксидів. 

    ДПА з фізики

    Даний ДПА зазвичай складають учні, які добре орієнтуються в понятійному апараті фізики, її законах, явищах і процесах, вміють вирішувати завдання і застосовувати отримані знання на практиці. Складність квитка з фізики пояснюється розрахунковими завданнями. Тут мало знайти і записати правильну відповідь – для отримання максимального кількості балів школяр повинен: 

  • записати умову задачі, застосовуючи правила скороченою записи;
  • вірно перекласти фізичні величини до одиниці, прийняті Міжнародною метричною системою;
  • дотримати логіку послідовного застосування формул;
  • вивести загальну формулу для завдання;
  • пояснити хід рішення;
  • проаналізувати, інтерпретувати і перевірити адекватність отриманого в ході розрахунків результату;
  • правильно записати висновок і повну відповідь.
  • Якщо ДПА проводиться для профільного класу, то його доповнюють завданнями підвищеної складності. Для звичайних школярів квиток включають приблизно однакову кількість простих тестів, завдань з виборів логічних пар, завдань на застосування законів фізики, а також завдань на зчитування даних за ілюстраціями. Спростити життя на іспиті допомагає тільки калькулятор – інші предмети та матеріали є забороненими. 

    ДПА з інформатики

    Атестація з цього предмета перевірить не тільки теоретичний багаж дев'ятикласників, але і їх навички практичної роботи на комп'ютері. Білет складається з трьох частин: 

  • частина №1 — Міносвіти рекомендує включати в неї від 12 до 14 тестів з одним або декількома правильними відповідями, а також завдання на створення логічних пар і відповідностей;
  • частина №2 – одна завдання, відповіддю на яку є побудований алгоритм, оформлений у вигляді блок-схеми;
  • частина №3 – дві практичні завдання, які передбачають написання невеликих програм.
  • ДПА включає 2 завдання, які школяр буде виконувати на комп'ютері 
  •